“Petodnevni plan”

Petodnevni plan

Velika većina metoda i proizvoda koji vam pomažu da ostavite pušenje, koliko god bila uspešna, nosi sa sobom i povećanje telesne težine bivšeg zavisnika od pušenja, kao i višegodišnje zadržavanje štetnih materija unutar organizma. Razlozi dobijanja na težini se nalaze najviše u oralnoj fiksaciji koja kod bivših pušača ostaje nezadovoljena pa se i zamenjuje većom količinom unete hrane, takođe i pojačanoj nervozi koja isto tako povećava apetit. Ta pojava može da se reši kvalitetnim dijetama, ali zadržavanje štetnih materija je dosta veći problem, jer ako je pušački period trajao dvadeset godina, one se zadržavaju u tokovima organizma čak 12-15 godina posle ostavljanja pušenja. Mnogi lekari stoje iza izvesnog petodnevnog plana, koji, po njihovim rečima, eliminiše ove negativne pojave. Ovaj metod se koristi u brojnim državama sveta, a i u našim zdravstvenim ustanovama koje pomažu zavisnicima da ostave pušenje. Taj petodnevni plan omogućava da organizam štetne materije zadrži oko godinu dana, pacijenti izbegavaju proces gojenja, a apstinentska kriza ne traje toliko dugo.

U čemu se sastoji petodnevni plan? Prva faza je pripremna, trajanja oko nedelju dana, u kojoj je pacijentu dozvoljeno da puši njegovu željenu količinu cigareta, ali mora da se pridržava pravila koja omogućavaju obnavljanje moždanog centra za žeđ. Jer, pušenje duvana između ostalog oštećuje baš taj centar, što rezultira sprečavanjem unosa materija važnih za normalno funkcionisanje organizma. Zanimljivo je da se na početku javlja blokada centra, a posle toga njegova inverzija, što znači da pušač oseća želju za cigaretom svaki put kad mu mozak zatraži vodu. Radi revitalizacije osećaja za žeđ, pacijent mora da popije dve čaše vode pre doručka, dve pre ručka, i jednu do dve pre večere. Takođe, pre svake cigarete obavezno mora da popije pola čaše mlake vode, što već samo po sebi smanjuje trenutnu želju za cigaretom. Važno je takođe da se u pripremnoj fazi, ali i tokom petodnevnog plana, primenjuje i strožiji režim ishrane: ako je moguće potpuno se izbegavaju namirnice koje podstiču želju za pušenjem (a to su: začini, kafa, slatkiši, senf, alkohol, žvake), a povećava unos onih za kojima pušači obično nemaju izraženu potrebu zbog oštećenih centara za ukus i miris (a to su: voće i povrće, crni hleb). Nakon pripremne faze, tokom pet dana, svaki dan, pacijent pohađa dvočasovna savetovanja na kojima razgovara sa lekarima ili psiholozima koji mu daju smernice i savete. Tokom pripremnog perioda pušač je već shvatio da je u stanju da smanji broj popušenih cigareta, da je spreman i sposoban na veliku promenu načina života, koja podrazumeva uzimanje velike količine tečnosti; ranije odlaske na spavanje; odvajanje više vremena za sebe, odmor i lične potrebe; rekreativno bavljenje sportom; … A, sa obzirom da ih niko ne sili na odvikavanje, pacijenti često sa manje stresa prolaze kroz ovaj proces.

3 Responses to ““Petodnevni plan””

  1. Mirjana Says:

    da li mi neko moze reci posto zivim u Holandiji, probala sam zvake al ne ide ovaj tabex da li neko zna da li se moze i vani kupiti, hvala i dajete mi volju i hrabrost da odbacim cigarete

  2. jasmin Says:

    Peti dan bez cigare.
    Prvi put ostavljam cigarete.
    Pusila sam dve do tri kutije dnevno.
    Noću sam ustajala da pustim.
    Pusac sam trideset godina.
    Veći je strah od pomisli da ostavljaš duvan nego samo ostavljanje.
    Kad me uhvati kriza ja samo pomislim da je to preko 100 eur-a mesečno u džep i prodje.
    Za nevericu je da moji prijatelji ne mogu da me zamisle bez cigare,šokirani su.

  3. Neki imaju strah da će se udebljati ili razboliti… …nakon prestanka

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: